Fernweh Rejse Spanien

Deía & Valldemossa – skønne landsbyer på Mallorca

juni 11, 2017

Mallorca har noget af den skønneste natur. Allerede da vi fløj ind over øen, kunne vi spotte smukke bjergområder med hyggelige byer. Vi havde allerede derhjemme snakket om, at vi godt kunne tænke os at leje en bil en af dagene, og udforske øen og se nogle af de skønne landsbyer på øen:

Vi er efterhånden blevet kæmpefans af at leje en bil og bare køre derud af. Den fornøjelse havde vi blandt andet på Færøerne og i Barcelona, da vi lejede den sejeste Mini Cooper. Det giver bare en enormt stor frihed at kunne køre lige derhen man har lyst, og ikke være afhængig af busser eller lignende.

Vi kunne leje en bil direkte igennem hotellet, så nemmere bliver det ikke. Kl 9 om morgenen kørte vi så derud af først mod Es Capdella, hvor vi drejede af og kørte op igennem bjergområdet mod Puigpunyent.

Vejen bød på den smukkeste udsigt udover dalen, og vi kom forbi flere bittesmå landsbyer. Det skal lige siges, at vejen var meget snævre og man kørte tæt på kanten, hvilket godt kunne udfordre mine nerver. Ikke nemt når man lider af højdeskræk OG er typen der altid bliver køresyg. Men det var turen værd.

Skønne landsbyer på Mallorca

Vi kørte faktisk mod ét bestemt mål: Deía! Jeg havde forud rejsen hørt fra forskellige kilder, at byen er et must-visit på Mallorca, og det er den uden tvivl. Daía er en idyllisk lille landsby på en bjergtop, med en kirke på toppen. Desværre fik vi ikke stoppet op, da vi kørte ind mod byen – det havde ellers været det perfekte billede. Men vi gik en tur og kom op i blandt nogle huse, hvor man også havde en fin udsigt til byens “midte” hvis man kan kalde det det.

skønne landsbyer på mallorca

Deía er også kendt som kunstnernes by, og i de små snoede gader finder man gallerier, restauranter og et par butikker. Vi spiste selv en lækker frokost – Gnocchi i mozzerella tomatsovs – mums.

VALLDEMOSSA

Før vi nåede til Deía kom vi forbi en anden rigtig fin by, Valldemossa, uden at vide hvad det egentlig var for en by. Det gik så op for os at vi var havnet et populært sted, da der stod turistbusser på parkeringspladsen. Vi skulle egentlig bare finde et sted og købe en kop kaffe, og en croissant, men endte med at gå på opdagelse:

skønne landsbyer på Mallorca

Valldemossa er uden tvivl en er de fineste byer vi så på vores tur, men også den mest turistede, så det kan godt betale sig at komme tidligt på dagen. Faktisk tog jeg en masse billeder med vores analog kamera, som ikke er fremkaldt endnu, så det kan være jeg deler flere billeder på et senere tidspunkt.

Efter vi havde besøgt Deía og Valldemossa vendte vi snuden hjemad mod Palma Nova til drinks i skyggen.